Pages

Monday 15 December 2014

Atasi Masalah Selalu lapar

Bila tah nak kurus asyik lapar je

Assalamualaikum semua,

Pernah tak alami rasa lapar sokmo. Asyik kerja nak makan je. Padahal dah makan da tadi. Banyak pulak tu makan. Tapi rasa lapar lagi. Saya selalu rasa macam ni. Sampai nak jimat duit pun tak boleh. sebab asyik nak makan je. Susah tau. Bila tak makan, semua kerja tak boleh nak buat sebab perut lapar. So, nak tak nak kena makan. then, diet pun takpernah menjadi.

 

 

Asyik lapar susah nak diet
Nak makan lagi walaupun baru je lepas makan

 

 

Susahkan nak diet kalau asyik makan. Oleh itu, saya kan ada tips tau macam mana nak Atasi Masalah Selalu Lapar. Membolehkan kita semua senang untuk berdiet atau menurunkan berat badan


Sebelum saya masuk ke tips yang ingin saya kongsikan, kita perlu kenal dahulu apa yang menyebabkan kita selalu lapar ini. Pernah tak dengar pasal hormon leptin? Hormon leptin ini adalah hormon yang berfungsi untuk menghantar signal pada otak bagi memberitahu bahawa kita sudah kenyang. Apabila leptin tidak sampai ke otak, kita akan berasa lapar walaupun kita baru sahaja lepas makan. Ada juga beberapa faktor yang menyebabkan kita sentiasa berasa lapar walaupun sudah makan

 

 

Faktor Selalu Lapar

 

 

1) Suka minum minuman manis.

 Apabila minum air manis, kita tidak akan rasa hilang dahaga sangat pun. sedangkan air manis tidak elok pada badan

 

 

2) Berasa kebosanan sehingga tidak tahu hendak melakukan apa. 

Yang ini selalu berlaku pada saya. Bila bosan je, mesti cari makanan sebab nak rasa seperti melakukan sesuatu padahal tak buat apa-apa pun. bahaya ni tau

 

 

3) Tidak makan dengan cukup semasa sarapan.

 Apabila kita mengambil sarapan, metabolism badan kita akan tinggi. Bila metabolism badan tinggi, apa yang kita makan akan senang dicerna dan diserap oleh badan dan memudahkan badan selalu kenyang

 

 

4) Kurang minum air kosong. 

Yang ini kebanyakkan orang selalu melakukannya atas alasan tak suka air yang tak sedap. tak sedap pun tapi baik untuk kesihatan kita. Nak tak nak suka tak suka still kena minum jugak aor masak secukupnya. Ok, apa kaitan minum air masak dengan selalu lapar? Tahukah kita yang signal badan yang tidak cukup air dalam badan dengan signal badan untuk lapar makanan adalah sama? Signal yang dihantar oleh badan untuk kekurangan air atau lapar makanan adalah sama. Untuk memastikan kita dapat memberi apa yang diperlukan oleh badan kita, kita perlu minum air kosong dahulu. Jika kita berasa kenyang selepas minum air masak, maksud nya badan kita hanya kekurangan air bukan lapar makanan. Jika selepas minum air masih lagi lapar, kita perlu makan.

 

Itu adalah diantara faktor yang mana menyebabkan kita berasa lapar selalu. Banyak lagi faktor yang boleh menyebabkan kelaparan selepas makan. Tapi saya hanya bincangkan 4 sahaja yang mana saya dapat daripada gaya hidup saya sendiri. Ok, Jom kita pergi ke ISI utama iaitu cara atau tips untuk ATASI MASALAH SELALU LAPAR.

 

 Saya adalah seorang student, memang selalu lapar. Selalu la katakan walaupun baru sahaja makan. sebab-sebab di atas adalah faktor yang mempengaruhi kelaparan saya. Tetapi ada juga orang kata student selalu lapar sebab selalu fokus untuk belajar. Teringat pula ustazah saya cakap dulu yang orang yang belajar adalah sama penat dengan orang yang dekat sawah. Yang ini saya tak berani nak mengulas lebih-lebih sebab bagi saya orang yang kerja dekat sawah padi lagi penat daripada student. 


Disebabkan saya selalu sangat lapar, saya mencari alteratif atau jalan untuk mengurangkan makan dan dalam masa yang sama mengurangkan jumlah duit spend pada makanan. Akhirnya saya jumpa dengan ESP.


ESP membantu mengatasi masalah lapar

 

Bagaimana ESP dapat membantu mengatasi masalah selalu lapar?


Esp adalah merupakan minuman protein soya yang sangat bagus untuk kesihatan kita. ESP mengandungi paras Glysemic Index (GI) yang rendah iaitu 39.


Apa itu Glysemic Index (GI)

The glycemic index or glycaemic index (GI) is a number associated with a particular type of food that indicates the food's effect on a person's blood glucose (also called blood sugar) level. The number typically ranges between 50 and 100, where 100 represents the standard, an equivalent amount of pure glucose.


Ini menerangkan bahawa yang kadar yang makanan memberi kesan kepada kadar gula dalam darah. Untuk lebih memahami saya akan tunjukkan beberapa rajah.



ESP GI rendah



Gambar di atas menerangkan yang Gi tinggi akan mempercepatkan kita merasa lapar berbanding dengan GI rendah. GI tinggi membuatkan tenaga yang diperolehi dari makanan dilepaskan dengan cepat dan menyebabkan tenaga cepat habis. Bila tenaga habis dan untuk menghasilkan tenaga baru, badan memerlukan makanan lagi. sebab itu kita kan rasa nak makan selalu. Bila kita tenguk pada GI rendah, walaupun masa yang lama, kita tidak akan mengalami rasa lapar pun, sentiasa kenyang dan bertenaga. Bagi membantu pemahaman kita terhadap GI ini saya sertakan sekali dengan jadual GI yang rendah sehingga ke tinggi.




Jdual GI yang betul


Sebab itu, ESP adalah pilihan yang bagus dan tepat bagi mereka yang selalu lapar seperti saya. Selepas saya mengamalkan ESP, saya tidak lagi spend banyak duit untuk makan. Selain itu tahap kesihatan saya pun bertambah baik. Kalau nak tahu lagi mengenali ESP, klik di sini